måndag 22 oktober 2007

Svantes rum



Roligheter och intressanta ställen som har barnfamiljer som målgrupp finns nästan uteslutande till för att de ska generera pengar från just oss barnfamiljer. Detta kan vara mer eller mindre uppenbart och göra upplevelsen/besöket mindre givande (tex Kolmården!). Jag gillar bäst de ställen som är skickliga på att fördunkla sina egentliga motiv (för jag är alltjämt lika snål haha, har med egen matsäck och köper ytterst sällan souvenirer osv), dvs när man är där glömmer man liksom bort att man är där främst för att lämna kvar så mycket stålar som möjligt. Junibacken är bitvis nästan där (har ni åkt sagotåget?) - fast sen finns det avdelningar som påminner på ett väldigt påtagligt sätt om varför (från arrangörens sida) vi är där överhuvudtaget.

Utställningen om Karlsson på taket tycker jag var riktigt välgjord, där var det lätt att glömma köphysterin - fast sen skriks man i örat av den när man måste passera den stoora bok-spel-och-leksaksaffären på väg ut...

6 kommentarer:

Maria sa...

Rätt funderingar om pengautsug av barnfamiljer...jag är också småsnål...=)
Vilket fint rum med retro attiraljer! Är tapeten en originalgammal?

essko sa...

Hej! Härligt att du som vanligt är morgonpigg:) Jag kanske skulle vara tydligare i inlägget med att bilden är från just den nämnda utställningen...Svante=lillebror i Karlsson på taket. Men jag hade gärna haft en sån tapet och det möblemanget i ett barnrum!

Pjöller maja sa...

vilka underbara möbler!! tuvär är jag nog steriotypen som slösar pengar när jag har, på allt onödigt barn trams. Blev någon sne vridning, när jag var liten och vi aldrig hadde pengar =)
Även fast jag vet att det finaste man kan ha är TID! och LIVSGLÄDJE! fast jag blandar vääl....

Maria sa...

Heter lillebror Svante, det hade jag ingen aning om...
Jag hade också önskat ett sådant retro barnrum för det såg fint ut...
Jag har varit på Junibacken 2 ggr men det var några år sedan nu så jag minns inte så bra...men jag minns att största behållningen var sagotåget och det skulle jag gärna åkt flera flera gånger.

Anonym sa...

Matsäck hade vi också alltid med oss.

Rebecca sa...

Love that wallpaper!