måndag 17 november 2008

Fritids

Finns det nån som hittar hit längre....? Har läst bloggar sporadiskt under hösten men det är roligare när man själv deltar i bloggosfären ju. Och det har inte jag gjort eftersom jag vill kunna lägga in bilder. Ska pröva och se om jag kan blogga lite utan bild...

Två av mina barn går i grundskolans lägre klasser. De går på fritids en stund efter skolan varje dag. Liksom de flesta av skolans elever. Inte många går hem när skolan slutar kl 13.30. Av barnen alltså. Men ganska få vuxna finns kvar bland barnen när skoldagen är slut. Varför? Det är ju då de behövs!

Som läget ser ut nu i skolorna undrar jag var gränsen går för hur få vuxna det kan finnas kring barn. Just nu närmar sig riksgenomsnittet för antal barn per vuxen på fritids tjugo! Det är inte sällan på en ganska stor yta med både inom- och utomhusmiljö.

På vår skola har några föräldrar efterlyst information om hur man hushåller med de knappa resurserna. Ingen information lämnas. Hinner man inte planera? Hinner man planera men inte informera? Har man tappat gnistan totalt och hoppas på det bästa, att inget barn blir mobbat, mobbar, tappar tron på vuxenvärlden...?

På skolverkets hemsida skriver man om katastrofläget (förlåt, vet inte hur man lägger in länk...kopiera och klistra):

http://www.skolverket.se/sb/d/2523/a/14049

Generaldirektör för skolverket Per Thullberg säger: "- På sikt kommer detta att leda till att föräldrar förlorar förtroendet för fritids"

På sikt, säger han. Hur lång tid betyder det?

3 kommentarer:

Maria sa...

Hej!
Så länge sedan det känns! Roligt att du lämnade en kommentar hos mig igen!

Hoppas att de inser att det behövs vuxna bland barnen och inte bara sparar och sparar...

fingerspitz sa...

Jag får dina inlägg i mitt RSS-flöde så att jag inte missar något.

Hos oss fungerar fritidsverksamheten än så länge bra och fortsätter i klassrummet för klass 0-3. Storasyster har en så bra klass och då är det så klart lättare.

Moster Mjölgumpa sa...

Jodå vi hittar nog hit. Har kollat efter dig varje dag. Välkommen tillbaka.

På mina barns fritids är det två vuxna och jag tror inte att de har 40 barn där. Fast jag vet inte riktigt säkert.