tisdag 4 mars 2008

Skolgjort



Veckans skolpyssel har hängts upp. Roligt att få hem saker som barnen gjort själva - tillverkningsfröjden verkar kulminera i 6-årsåldern tycker jag det verkar som. Hur gör ni med allt som barnen gör, samlar ni allt på vinden, hänger ni upp utvalda verk och lägger resten i "runda arkivet" eller vad? Jag vet ju hur kul det är att om flera år titta på det man gjorde som liten, men är det OK att sålla en aning tycker ni? Jag har gjort det diskret då och då, särskilt om det producerats mycket 3-dimensionell papperskonst (flyyygplaaaan tex) men det känns inte riktigt riktigt bra ...

2 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Jag har sållat en del. Vissa saker är bara så svåra att förvara så att de håller sig hela som t.ex.pasta fastklistrat på kartong.

Häromdagen upptäckte jag att elvaåringen själv sållat lite. Jag hittade teckningar, som han gjorde när han var fyra, i pappersinsamlingen. Det tyckte jag var lite synd, vi hade ju samlat dem i en pärm och de var ju inte så utrymmeskrävande.

Maria sa...

Eftersom det är i princip omöjligt att spara allting så försöker jag spara vissa guldkorn. Och min filosofi är att det är själva skapandeprocessen som är det viktiga, just tillfället då barnen gör, inte att spara allt sedan.