onsdag 10 juni 2009

Tomatmonstret


För ett antal veckor sedan såddes ett tomatfrö. Såhär snäll och fin liten planta kom snart upp.



Så gick det några veckor. Tomatplantan växte, och växte....och växte!


Små blommor!


Och idag....ser plantan mer ut som ett läskigt monster på fönsterbänken. Plantan växer oss ur huset, den når upp i taket i hemmets ljusase och soligaste fönster. Bladen längst upp har börjat visa tecken på torka, trots att jag tror att vi vattnar den för ofta, för jorden är aldrig torr. Vi har planterat om den i en större kruka med ny jord, det kanske vi aldrig skulle gjort?

Hur gör vi nu? Flytta ut den känns som om det vore för kallt. Jag vet inte hur länge det dröjer från blomningen tills att man kan vänta sig någon frukt - om alls, så som plantan verkar ha det nu. Visst är det inte ett bra tecken när växter blir långa och slaniga på detta sätt, och ett jättedåligt tecken är väl de löv som ängsligt rullat ihop sig?

Vi tar gärna emot råd och tips från mer erfarna tomatodlare!

7 kommentarer:

Speja sa...

Hu, jag blir nästan rädd. Finns det inte någon skräckfilm om växter som tar över jorden;) Tyvärr har jag inga tips, men spännande är det.

Therese sa...

Jag har heller inga tips, men det verkar som om monstret trivs hemma hos er!♥

essko sa...

Hej, ja, och nu har den växt lite till...hu. Tror vi får flytta ut den i trädgården snart, och se om den klarar sig på egna slingriga grenar.

Tack för svar!

CC sa...

hej
Första året jag platerade tomater växte dom också som galna, det var som en regnskog i växthuset. Men roligt är det, och gott!!

Persilja sa...

Det är dags för toppning! Klipp av den upptill. Den behöver kraften till tomaterna nu. Klipp ungefär längs gardinstångskanten. Så har jag gjort i mitt växthus när de blivit för långa och det funkar bra. Ta INTE ut den. Tomater vill ha jämn temperatur annars blir tomaterna alldeles missformade. Good luck! :D

Persilja sa...

Whoops! Såg datumet på ditt inlägg nu. :D A bit too late...
Men hur gick det då?
Själv fick mina tomater åka på komposten då de blev helt förstörda under semestern...
Synd för det finns nog inget godare än egenodlade solvarma tomater, skulle vara dito jordgubbar då.

essko sa...

Tack Persilja! Ska komma ihåg dina goda råd till nästa år! Såhär gick det sen: Jag tog ut plantan, vågade inte beskära den alls utan bara hängde upp den mot en varm vägg i lä i trädgården. Åkte på semester i tre veckor. Nä rjag kom hem såg de flesta blad och grenar torra och avlidna ut. Dock gick det några dagar och så såg vi något gult bland de gamla bladen...det var en tomat! Små gula minitomater som är jättesöta fick vi. Ca trettio-fyrtio stycken har det blivit som har mognat i olika omgångar. Helt otroligt med tanke på hur plantan fått klara sig själv i mina inkapabla händer...