måndag 14 april 2008

Lindex har shejpat upp sig



Jag hör till de där för butikspersonal påfrestande människorna som känner av en inre plikt att framföra sina åsikter om något i omvärlden ter sig på tok uppåt väggarna. Alltså har jag vid många tillfällen under de 9 år som jag haft barn funnit mig mer eller mindre tvungen att påtala hur avigt det känns att man i vissa barnekiperingsaffärer skiljer på kläder till pojk-respektive flickbarn. Jag tycker det är så FEL att barn så tidigt som möjligt ska tvingas in i könsroller som kanske har väldigt lite med deras egen identitet att göra och som därför riskerar att bli till hinder och obehag för dem. Könsskillnader kanske finns på gruppnivå, men absolut inte på individnivå, det är jag övertygad om. Det vill säga MÅNGA pojkar kanske visar sig ha en viss neural utveckling gemensamt, som MÅNGA flickor inte har - men ALLA pojkar ser inte likadana ut i hjärnan, och inte ALLA flickor heller. Så även om man i framtiden kan komma att konstatera att MÅNGA pojkar/flickor är si eller så, vad ska man göra med den informationen? Annat än som idag skapa en norm som långt ifrån alla kan eller vill leva upp till.

Men iallafall. Jag har haft extra många korta artiga samtal med butikspersonal på Lindex och KappAhl, som väldigt länge haft extremt uppdelade klädavdelningar. Och mötts nästan lika många gånger av personal som genast börjat försvara sig och snörpa på munnen, bortförklara sig med att det inte är de själva som bestämt vad som ska säljas, att "kunderna väljer" osv bla bla bla. Varför ta allt personligt? Jag vet att jag vinnlagt mig om att tala vänligt och korrekt med dem och jag anser att om man som affärsidkare (eller lojal anställd) får ta del av kundernas emotionella såväl som rationella inställning till utbudet, borde man väl i högsta tacksamhet ta emot denna info - eller?

Ska försöka närma mig slutet på detta inlägg....nu har jag både sett och köpt kläder på Lindex (KappAhl har jag ff inte orkat försöka med igen på ett bra tag) som är både färgglada, mönstrade och kul, och i ganska många fall faktiskt blandade i affärslokalen! Tråkiga Fix-kläder finns ff i könsindelning, men väldigt mycket av Lindex egen kollektion (inte allt) störs inte av någon onödig indelning. Och så har de de förtjusande Fem myror-kläderna! Jag kom över en T-shirt som snart ska förevigas, vilken tur för mig, för det mesta hade visst haft en strykande åtgång.

Så, självklart gav jag mina kommentarer till butikspersonalen även denna gång:)

1 kommentar:

Maria sa...

Jag gillar också bäst kläder som inte är för tjejiga eller killiga. Upplever att det ofta är så att tjejkläderna är sånt som man ska vara fin i och killkläderna sånt som man kan leka i. Nu finns det ju många bra märken som har unisexkläder, men då är de ju ofta ganska dyra. Köpte iaf ett par brallor till lilltjejen från pojkavdelningen på Lindex för ett tag sedan...