lördag 3 maj 2008

S-p-e-l-a



Mina barn fick i höstas ett hett efterlängtat Playstation. Sedan dess har TV-spel legat högst på priolistan för lek. Jag tycker det är OK att de spelar lite då och då men önskar att de inte varje dag hade TV-spelen i tankarna och längtade till nästa gång de får spela. Livet erbjuder ju sååå mycket annat. Vi gör mycket annat också, men det som är allra allra roligast är att få ge sig ut i Lego Star Wars-världen och släppa loss tummarna!

Jag pysslar och pratar och fixar en hel del med barnen, och vi har trädgård och cykelvänliga omgivningar, så brist på alternativ föreligger inte. Hur gör man för att inte öka intresset för spelen ännu mer genom att begränsa dem (enligt principen det förbjudna lockar mest)?

5 kommentarer:

Maria sa...

Mina barn (de två äldsta)har en halvtimmes datortid varannan dag. Fungerar ganska bra. Men Lego star wars var vi tvungna att ta paus ifrån eftersom det BARA blev det i huvudet. Jag tycker att det är svårt att hitta en lagom nivå...

Maria sa...

Mina barn (de två äldsta)har en halvtimmes datortid varannan dag. Fungerar ganska bra. Men Lego star wars var vi tvungna att ta paus ifrån eftersom det BARA blev det i huvudet. Jag tycker att det är svårt att hitta en lagom nivå...

Lox sa...

Vi har också bestämda tider när det är datorspel. Det blir så mycket lättare för oss alla: vi slipper tjat, och barnen vet när det är dags.

essko sa...

Jaa, det är nog en bra idé med bestämda tider. Min önskan är nog den fåfänga att spelen gärna får glömmas helt i perioder...:o

I Veras hus sa...

Det har gått i perioder med datasspel o playstation hos oss.Just nu är det psp som gäller...har man ett kul spel vill man ju gärna spela det och det tar ju aldrig slut!

De får spela lite när de vill, så länge man sköter läxor o annat sånt viktigt.Vi har inget problem med det just nu, men tidigare har vi fått markera o de har inte fått spela i veckorna, utan på helgen.Då vet de vad som gäller och det har aldrig varit något tjafs om det faktiskt.Om man inte spelar varje dag eller när man vet NÄR man får spela, då mattas det av, även om man kan längta till att få spela.Tycker det är helt OK, så länge det inte blir timtals i sträck.DÅ blir det bara dåligt humör och sura miner när det inte går som de vill i spelet.En bra balans utan förbud har funkat hos oss.