torsdag 9 augusti 2007

Lycklig barndom



Här är en bild ur Gisela Eronns (Prisma) Tusenkonstnären Stig Lindberg - en underbar liten bok med massor av härliga bilder på skön nyttokonst från förra seklet. Blir så sugen på det mesta i boken. Men varför? Vad signalerar Lindbergs föremål? För mig har de underfundiga bilderna en emotionell koppling till de senaste åren i mitt liv; till föräldraskapet. För mig illustrerar de en känsla av glädje och ro, förenat med en stram hållfasthet - gränserna finns där trots den yviga lekfullheten. Precis som jag vill vara i förhållande till mina barn: glad, positiv och kreativ, men inte utan en tydlig ram av trygga begränsningar. Kanske den här sortens konst också påminner om min egen barndom. Jag växte upp på 70-talet, och min mamma experimenterade gärna med glada färger. Tror dock inte att jag kan påminna mig något annat av just Lindberg i vårt hem än en kortlek, designad av honom. Kortryggarna var romber i rött och svart.

Inga kommentarer: