onsdag 29 augusti 2007

Flix


Där står de. En del älskade favoriter jag sett flera gånger, en del nya bekantskaper som bara väntar på att få av sig cellofanet...Jag hör till dem som finner djup avkoppling i att se på film. Ibland välgjord "kvalitetsfilm", ibland klassiker (gamla IB-rullar, Fellini, Allen, Wenders, franska 50-talsfilmer), ofta brittiska TV-serier och/eller deckare (se bild), nån gång ibland en romantisk komedi (ex Love Actually) och aldrig nånsin blockbuster-action (ex Die Hard)....senaste veckorna har jag råkat se några riktiga höjdaren i den första kategorin ovan ("kvalitets"-): Efter bröllopet, Breaking & Entering, Babel samt (något oväntat, brukar rata biografier) Piaf-filmen (vad hette den nu? Edith? Nej - La vie en rose, var det ju!).

2 kommentarer:

Persiljas Hus sa...

Vi har samma filmsmak! Fast jag har inte hunnit se film på länge. Blev filmsugen nu! Graven var bra! Mysigt, ruggig stämning. Danska filmer är jättebra, såna som Okay eller Älskar dig för evigt.
Härliga koppar!

essko sa...

Kul att få svar från en likasinnad! Skrev jag att jag även bandar alla Midsomer Murders och avnjuter dem en och en vid väl valda tillfällen under den mörka årstiden...Har inte sett de två filmer du nämner, får ha dem i bakhuvet och se dem om tillfälle ges!