tisdag 20 november 2007

Kanske var det bättre förr


Såhär såg lego ut förr, iallafall när jag var liten. Neutrala bitar som kunde byggas ihop till vad som helst. Nu fungerar lego som byggsatser och vi har en ständig debatt här hemma om huruvida man ska ta isär det man byggt så att man kan bygga nya fantasifulla saker...barnen vill så gott som aldrig riva sina byggen, utan bygga upp och sen allra helst ha nya legobyggsatser - vilket de bara får ibland eftersom de är så ohyggligt dyra. I det här avseendet tycker jag det var bättre förr, tror bestämt jag läst nånstans att lego var tänkt att vara just en leksak som krävde och främjade fantasin hos barnen. Lego är "omgjort" alltså, vilket är veckans tisdagstema.





Bilden på legot (jajaja jag har ff ingen scanner...) finns i den häringa skojiga boken som är full med bilder från de senaste decennierna...ska försöka fotografera av några fler sidor!

5 kommentarer:

Maria sa...

Bra tolkning! Här hos oss byggs byggsatserna om hela tiden...och det är ju bra! Men ibland när man suttit och hjälpt till att bygga "som det ska vara" så får man ju nästan bita sig i tungan när det rivs nästan med en gång...innerst inne är det ju toppen att det fantiseras fritt och byggs nya figurer och byggen av alltihop...
Jag har också den där boken, men tyvärr första upplagan där inte 80-talet är med...jag hade gärna haft med det också eftersom delar av min uppväxttid var då...

Moster Mjölgumpa sa...

Den där roliga boken har jag också. Liksom Maria saknar även jag åttiotalet i min.

Tingeltangel sa...

Vilken bra tolkning av tisdagstemat. Du har helt rätt. När jag var liten kunde man bygga vad som helst av Lego. Nu kan man bara bygga det som är avbildat på kartongen.

I Veras hus sa...

Ibland var det "bättre förr",men
tolkningen var bra!
Den där boken står jag och bläddrar i när jag dyker på den i någon affär.Jag vet inte om jag blivit lite äldre(!)men jag fullkomligt älskar minnen från barndomen,både att få prata om och titta på!

Anonym sa...

Håller med dig, lego nu för tiden verkar trist...

Borde gå att hitta old school-byggsatser på Tradera!